måndag 21 maj 2012

There will be no miracles here

Café-ägare som hoppades på ett mirakel, som tyvärr uteblev
Jag vet inte riktigt hur det gick till, men i lördags spenderade jag eftermiddagen och kvällen med att titta på fotboll - på TV! Först ut var finalen i the Scottish Cup där Edinburghs två lag, Hibs och Hearts, möttes i århundradets derby. Jag och Gilda begav oss till huset för att sitta på matchen tillsammans med några av boendena. Hibs, vars hemmaarena bara ligger ett stenkast från vår lägenhet, var det givna laget att heja på och jag har ju dessutom sett två matcher under den gångna säsongen.

Dessvärre fick dom så mycket stryk att det var rent utsagt smärtsamt att bevittna. Att förlora med 5-1 i en final mot sin värsta motståndare är ju inte direkt något drömresultat. Trodde inte att jag egentligen brydde mig så mycket, men när jag dagen efter lämnade Royal Mile för att jag inte ville se Hearts bli hyllade insåg jag vad som hänt. Min skottska extra-pappa tillika kollega, som är grönvit (Hibs färger) inifrån och ut, har med andra ord gjort ett bra jobb och lyckats med sitt uppdrag!

På kvällen såg jag Champions League-finalen tillsammans med ett gäng tyska pojkar och även där blev resultatet inte alls vad vi önskade. Bayern fick se sig besegrade av Chelsea efter både förlängning och straffläggning. En av mina kompisar var inte långt ifrån tårar och än en gång fascinerades jag över hur mycket känslor idrott, och då framförallt fotboll, kan väcka. Enorm glädje, ilska och besvikelse.

Runt om i stan festades det sedan resten av helgen. Hearts-fans som firade storsegern och givetvis tog varje tillfälle i akt att uttrycka vilket lag de supportade. De grönklädda Hibs-fansen som alla höll till på pubarna längs min gata och festade i ett försök att döva sorgen och glömma fiaskot tidigare under dagen. Miraklet som de hade hoppats på uteblev och även om det bara är fotboll vi pratar om, så kan jag faktiskt känna med alla fans och då speciellt min kollega. I lördags var det inte bara fotboll det handlade om, utan så mycket mer.

Och att jag på det här sättet skulle ägna ett helt inlägg åt fotboll hade jag väl aldrig kunnat tro om mig själv!

1 kommentar:

  1. Det är härligt med sport och gemenskapen som den skapar :) Typiskt att inte Bayern vann :/ De var ju faktiskt helt klart bättre (utan att vara partisk) :)

    SvaraRadera