onsdag 14 september 2011

Tid

Jag knackar på hans dörr och han öppnar med en gång. Vi småpratar lite om vädret och konstaterar att det blåser mycket idag. Jag kollar fönstrets säkerhetsspärrar, vilket är anledning till mitt besök i hans rum, och är sedan på väg att fortsätta vidare till nästa rum. Men hejdar mig för en sekund och inser att jag faktiskt inte har bråttom någonstans Samtalet fortsätter och vi pratar dåtid, nutid och framtid.

Med värme i rösten berättar han om sina barn och visar kort på sitt barnbarn. Han berättar om sitt gamla jobb, som han var så duktig på. Om hur saker var förut och hur de sedan förändrades. Om svårigheterna att få jobb när man inte har någon bostad och om sina planer inför framtiden.

Vi hinner prata om många olika saker under den relativt korta tid som vårt samtal varar och jag märker på honom att han uppskattar det. När dörren sedan stängs bakom mig och innan jag knackar på nästa dörr konstaterar jag hur viktigt det är med tid.

Att ge av sin tid är bland det finaste man kan ge någon annan och oftast får man tusenfalt tillbaka!

2 kommentarer:

  1. Liv, du är en sådan bra människa!! Jag vill också göra nått vettigt med min tid, vet bara inte vad.

    SvaraRadera