fredag 22 juni 2012

Min rädsla har gjort mig sjuk

Face your fear

Jag googlar ”ångest”, klickar in på Wikipedia och läser om ångestsyndrom som kopplas ihop med specifika fobier. Läser om symptom som darrningar, sväljningssvårigheter och sömnproblem. Utmattning, svårigheter att andas och muskelspänningar. Allt detta och mer därtill har jag upplevt under de senaste  veckorna.

Min rädsla har gjort mig sjuk.

Jag har brutit ihop på jobbet, skakat som ett asplöv hela dagen men ändå lyckats fullfölja arbetsdagen. Jag har återigen brutit ihop på jobbet, knappt kunnat äta något under dagen men ändå orkat ta mig i mål. Jag har brutit ihop på jobbet en tredje gång, bett om att få gå hem nio timmar tidigare och legat totalt orkeslös i sängen resten av dagen.

Att ständigt befinna sig i en miljö där man vet att ens största rädsla också är närvarande är enormt stressande. Hela tiden utmanar jag mig själv och min rädsla och gör så otroligt mycket mer än jag egentligen vågar eller orkar. Det är tungt, påfrestande och jobbigt. Men med hjälp av förstående kollegor som gör allt för att underlätta det för mig kämpar jag vidare.

Om fyra veckor, när jag är tillbaka på svensk mark igen, kommer jag att få hjälp för att bli av med denna fobi. För det är ju varken hälsosamt eller vettigt att gå runt och må dåligt bara för att man är rädd för något, som det dessutom inte finns minsta lilla anledning att frukta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar